Tweelingeninfo april 2022

Vanuit de directie…

Het is bijna Pasen en daar gaan we natuurlijk iets gezelligs van maken op school. Op het moment van het verspreiden van deze Tweelingeninfo zijn de kinderen misschien wel paaseieren aan het zoeken, aan het optreden tijdens het Open Podium of aan het knutselen. In ieder geval een gezellige dag met elkaar. De kinderen zijn dan vanaf vrijdag t/m maandag vrij. En vervolgens is het dan een korte schoolweek want op vrijdag om 12.15u start dan voor de kinderen de meivakantie. De kinderen van de groepen 5 en 6 hebben die dag een wat langer programma want zij gaan die dag naar sportpark OpNoord vanwege de Koningsspelen. Voor de andere klassen zijn de Koningsspelen op school, zij waren helaas niet ingeloot voor het programma op het sportpark.

Bibliotheek op school

Op maandag 4 april introduceerde onze biebjuf Inge een aantal van de nieuwe boeken die we op school hebben gekregen. Het was een leuke, leerzame bijeenkomst in de speelzaal.
Zoals eerder gemeld hebben we ruim 30% van onze oude boeken vervangen.
Juf Inge benadrukte nog eens het plezier en belang van lezen.
Zij las ook voor uit een spannend boek.

Op school hebben alle kinderen een biebkaart en -tas gekregen.
Elke dinsdag gaat de leerkracht met de groep naar de schoolbieb om boeken uit te kiezen.
Jammer genoeg hebben niet alle kinderen op dinsdag hun biebtas bij zich.
Het zou fijn zijn als alle kinderen boeken kunnen lenen.
Wilt u er voor zorgen dat uw kind op dinsdag de tas bij zich heeft?
Zo kunnen ze ook thuis veel plezier beleven aan het lezen, voorgelezen worden en bekijken van boeken.

Groep 6b

Binnenkort is het weer vakantie. Maar dat wil niet zeggen dat het dat voor ons nu al is. Er is de komende tijd nog veel te doen. Allereerst hebben we voor het open podium tijdens de paasviering van vandaag veel geoefend. Overigens hebben we vandaag nog veel meer leuke dingen gedaan.

In de week na de paasviering staan op vrijdag 22 april de Koningsspelen op het programma. Onze groep zes gaat samen met de andere groep zes en vijf zich van hun uiterst sportieve kant laten zien. De plaats waar het allemaal gaat gebeuren is het grote sportterrein Op Noord. Tussen 9.30 uur en 14.15 uur zullen we samen met honderden kinderen van andere scholen daar allerlei sportieve activiteiten ondernemen. Om 9.15 verzamelen we op de parkeerplaats voor de gymzaal 'De Vijfkamp'. Mocht u voor deze dag niks op de planning hebben staan, kom dan gerust uw kind aanmoedigen. Wie weet tot dan!
Groeten van groep 6b

Groep 4

Groep 4 is de afgelopen weken bezig geweest met de makey makey (lessen van de Maakotheek). Hiermee kan je zelf een instrument of een controller maken. Ze hebben geleerd dat de stroomkring compleet moet zijn om iets te laten werken. Dus ook voor een knop heb je een stroomkring nodig. In de eerste les hebben ze dit geleerd. In de tweede les hebben ze muziekinstrumenten gemaakt, ze konden kiezen uit een saxofoon of een gitaar. Op de foto zien jullie een voorbeeld. En tot slot was het helemaal feest, ze mochten een controller maken om de bekende spelletjes Mario of Tetris te spelen. De controller werkte toch iets minder goed dan een echte controller. Maar het was hartstikke leuk om te zien dat de controllers wel werkten!

Dinsdag was het eindelijk zover. Het optreden van het verhaal "Dierendorpje."
Twee echte toneelspelers kwamen naar onze school en speelden wel een uur lang het verhaal van het prentenboek "Dierendorpje."
Het was spannend, grappig, leuk en verwonderend.
We hebben ervan genoten!!

Agenda:

14-05 Saffier 1-2b
15-05 Anas 7a
18-05 Ari Salim 1-2a

Hoe geef ik mijn kind zelfvertrouwen.

Het ene kind heeft van nature meer zelfvertrouwen dan het andere kind. Elk kind bewandelt zijn eigen weg en heeft een ander karakter. Lang niet altijd hoeft wat minder zelfvertrouwen een probleem te zijn of te worden. Sommige kinderen zijn als klein kind verlegen en onzeker, maar groeien daar vanzelf overheen.
Bij anderen blijft het moeilijk.
Je kunt in de thuissituatie en als ouders wel een positieve invloed uitoefenen om het zelfvertrouwen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen.

Tips:

Als basis is een stabiele thuissituatie met heldere regels en grenzen belangrijk. Dit geeft je kind de veiligheid om van hieruit te gaan oefenen.
  • Is je kind verlegen en heeft het moeite op andere kinderen af te stappen? Oefen er niet te veel druk op uit. Laat vooral merken dat je er op vertrouwt dat je kind het redt. Als kinderen voelen dat je heel graag wilt dat ze spontaner reageren of contacten leggen dan werkt dit meestal alleen maar averechts.
  • Positieve ervaringen opdoen geeft kracht en zelfvertrouwen. Moeilijke situaties kun je soms
in kleine stapjes opdelen, zodat er succesjes behaald worden. Niet meteen een paar
kinderen te spelen vragen, maar beginnen met het rustige buurmeisje dat ze al kent.
  •  Het helpt ook als je als ouder zelf ook zelfvertrouwen uitstraalt.
  •  Geef onzekere kinderen veel complimenten, vooral op een beschrijvende manier. Laat horen
 wat er al wél gelukt is. “Je hebt zelf aan die meneer gevraagd of je aan de beurt was. Dat
 noem ik nog eens dapper!”.

Herkent u dit? Wilt u hierover praten? Neem dan gerust contact met mij op.

Naast deze praktische tips kunt je natuurlijk met alle mogelijke (opvoed)vragen bij mij terecht.

Met vriendelijke groet,

Batoul Heijdenrijk – Zouhair