Informatie vanuit externen - September 2023

Pilot Triple-P Gezinsprogramma Gezonde Leefstijl
In samenwerking met Omnia Jeugdzorg, Healthy Sisters, GGD Brabant-Zuidoost en JOGG-Eindhoven

Een van de thema’s uit het Eindhovens Preventieakkoord is ‘Gezond Gewicht’. Omnia Jeugdzorg, Healthy Sisters en JOGG-Eindhoven hebben de handen ineengeslagen om samen te werken aan dit thema in de drie JOGG wijken Ontginning, Oud-Gestel en Oud-Woensel.

In september 2023 starten we voor het eerst in Eindhoven de pilot Triple-P Gezinsprogramma Gezonde Leefstijl voor ouders én kinderen van 8 t/m 12 jaar. Het is een programma van 12 weken waarbij ouders een volledige Triple-P lifestyle cursus volgen (gegeven door Omnia Jeugdzorg) en hun kinderen de workshop Kaas & Couscous (gegeven door de Healthy Sisters). De cursus en workshop vinden gelijktijdig plaats op woensdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur. Het Triple-P gezinsprogramma start op woensdag 20 september en is voor ouders en kinderen volledig gratis te volgen.

In dit document vind je een uitgebreidere uitleg over de twee onderdelen van het Gezinsprogramma, zodat je gezinnen hierover kunt informeren. Mochten er vragen zijn, neem dan gerust contact op met Judith Bullens (j.bullens@omniajeugdzorg.nl) of Hildny Nundal (JOGG-Eindhoven, h.nundal@ggdbzo.nl).

Workshop Kaas & Couscous (voor kinderen)
Gegeven door de Healthy Sisters

Over de Healthy Sisters
Najima en Rachida uit Helmond vormen samen het duo Healthy Sisters. Twee zussen die jaren kampten met overgewicht en diëten die niet hielpen. Een aantal jaar geleden is bij hen de welbekende knop omgegaan en vielen ze samen maar liefst 50 kilo af. Healthy Sisters willen anderen inspireren en motiveren om de weg naar een healthy lifestyle in te slaan. Voor hen betekent dit lekkere en gezonde voeding in combinatie met lichaamsbeweging, waardoor ze zich fitter en gelukkiger zijn gaan voelen. Daarbij mag een positieve en healthy mindset niet ontbreken, zeggen ze.

Workshop Kaas & Couscous
De Healthy Sisters gaan samen met kinderen (8 t/m 12 jaar) aan de slag met de workshop Kaas & Couscous. Ze gaan werken aan een gezonde levensstijl, een combinatie van gezond eten en voldoende bewegen. Kinderen zullen zelf ervaren dat gezond eten makkelijk en lekker is.

Triple-P Lifestyle cursus

Terwijl de kinderen de middag met de Healthy Sisters doorbrengen, gaat Leonie Reumers van Omnia Jeugdzorg met de ouders aan de slag met de Triple-P Lifestyle cursus.

Triple-P is een van origine Australisch programma voor opvoedingsondersteuning aan ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. De drie P’s staan voor Positief Pedagogisch Programma. Triple P richt zich op het voorkomen en verminderen van (ernstige) emotionele en gedragsproblemen bij kinderen door het versterken van kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen van ouders. Het is een laagdrempelig en integraal programma dat ouders bekend maakt met de basisprincipes voor positief opvoeden en de bijbehorende opvoedvaardigheden. Ouders leren de dagelijkse communicatie in het gezin te gebruiken om hun kinderen te ondersteunen en hun sociale vaardigheden en probleemoplossend vermogen te stimuleren. De positieve krachten in een gezin worden zo versterkt en risicofactoren verminderd.

Triple-P lifestyle cursus
Tijdens de Triple-P lifestyle cursus gaan ouders in groepsverband aan de slag, samen met trainer Leonie Reumers. Ouders kunnen van elkaar leren en met ondersteuning van Leonie zullen ouders strategieën leren om het gewicht van hun kind aan te pakken door geleidelijk duurzame veranderingen in te voeren in de leefstijl van het gezin (bijvoorbeeld gezonder eten met het hele gezin, stimuleren van bewegingsactiviteiten).

Tijdens de cursus krijgen de ouders een boek met daarin ideeën voor recepten en beweegspelletjes. Ook ontvangen ze een werkboek ter ondersteuning van de nieuwe aanpak en om de veranderingen die de ouders doormaken bij te houden. De sfeer in de groep is gebaseerd op gelijkwaardigheid en een positieve en open houding.

Praktische informatie

Zowel de Triple-P lifestyle cursus als de workshop Kaas & Couscous vinden plaats bij Omina Jeugdzorg, Eindhoven.

Voor wie?

In principe is dit aanbod gericht op de drie JOGG-wijken, namelijk Oud-Woensel, Oud-Gestel en Ontginning. Mochten er niet voldoende aanmeldingen zijn dan kunnen ook ouders met kinderen uit andere wijken deelnemen.

Hoelang duurt het Gezinsprogramma?

Het Gezinsprogramma duurt in totaal 12 weken, startend op woensdag 20 september 2023 (exclusief herfstvakantie). De middag begint om 14.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Hieronder is een overzicht van alle data te vinden:

·Lifestylecursus en workshop 1: Woensdag 20 september

·Lifestylecursus en workshop 2. Woensdag 27 september

·Lifestylecursus en workshop 3: Woensdag 4 oktober

·Lifestylecursus en workshop 4: Woensdag 11 oktober

·Lifestylecursus en workshop 5: Woensdag 25 oktober

·Lifestylecursus en workshop 6: Woensdag 1 november

·Lifestylecursus en workshop 7: Woensdag 8 november

·Lifestylecursus en workshop 8: Woensdag 15 november

·Lifestylecursus en workshop 9: Woensdag 22 november

·Lifestylecursus en workshop 10: Woensdag 29 november

·Lifestylecursus en workshop 11: Woensdag 6 december

·Lifestylecursus en workshop 12: Woensdag 13 december

Kosten:
Gratis!

Heb je vragen of wil je je  aanmelden?
Telefoon: Judith Bullens 06-48451718
Email: j.bullens@omniajeugdzorg.nl